Voordat ik de opleiding startte, had ik weinig kennis over ICT. Al snel werd het duidelijk dat ICT in onze opleiding een belangrijk onderdeel zou worden. We moesten alles op computer maken: vb. lesvoorbereidingen, taken,... Ook voor de lagere school was ICT belangrijk. Materialen die met computer gemaakt werden, spraken de leerlingen meer aan. Lessen waarbij ICT geïntegreerd was, werkten zeer motiverend voor de leerlingen.
Tijdens de opleiding kregen we enkele uren ICT waar ik veel bijleerde. Verschillende interessante links, programma's voor oefeningen te maken (vb. Hot Potatoes),... waren heel bruikbare programma's. Eén groot nadeel was dat we alles op een heel korte tijd moesten verwerken. Het zou interessanter geweest zijn als er meer klassikale momenten waren geweest.
In de lagere school heb ik verschillende keren ICT geïntegreerd naar aanleiding van thema's door middel van powerpoints. Ook via Hot Potatoes en andere links werd ICT geïntegreerd.
In het laatste jaar kreeg ik een unieke kans om met een Activ-Board te werken in het 6de leerjaar. Dit bord is echt wel zeer motiverend voor de leerlingen. In het begin van mijn stage was dit wel een grote aanpassing voor mij, maar al snel had ik het onder de knie. Dit bord heeft veel voordelen maar ook één nadeel: de voorbereiding van de leerkracht voor de volgende dag om met het Activ - Board te werken vergt veel tijd, maar dit nam ik er graag bij omdat het werken met het bord een grote vooruitgang is voor het onderwijs.
ICT is dus een heel belangrijk werkinstrument maar ik geef toe dat ik er nog steeds groeiende in ben. Ik weet zeker dat ik de komende jaren met veel plezier ICT ga integreren omdat het toch heel motiverend werkt voor de leerlingen. Het is zowel voor de leerling als de leerkracht heel praktisch.
zondag 1 juni 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten